Wspomaganie Placówek Oświatowych

Biblioteka Pedagogiczna w Sieradzu wraz ze swoimi filiami realizuje zadania w zakresie procesu wspomagania szkół i placówek oraz pracujących w nich nauczycieli zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz.U. 2013 poz. 369). Obowiązkiem biblioteki jest:

  • Organizowanie i prowadzenie wspomagania bibliotek szkolnych polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu w związku z potrzebami szkoły lub placówki działań, mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki, obejmujących:
  • pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
  • ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
  • zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
  • wspólną ocenę efektów realizacji zaplanowanych form wspomagania i opracowanie wniosków z ich realizacji;
  • Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności przez wymianę doświadczeń.
  • Upowszechnianie czytelnictwa wśród użytkowników biblioteki i uczniów wszystkich rodzajów szkół. 
  • Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.
  • Pomoc nauczycielom zasadniczych szkół zawodowych realizujących kształcenie dualne w ramach praktycznej nauki zawodu.
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej, informacyjnej i medialnej dla nauczycieli.
  • Prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli poprzez pogłębianie wiedzy merytorycznej.
  • Doskonalenie warsztatu pracy, organizacji i zarządzania biblioteką szkolną i pedagogiczną – wymiana doświadczeń.
  • Prowadzeniu działalności edukacyjnej i kulturalnej poprzez organizowanie konkursów plastycznych, literackich, recytatorskich, spotkań autorskich, wystaw okolicznościowych i promujących twórczość nauczycieli.
  • Upowszechnianie dobrych praktyk.

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020

  1. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
  2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
  3. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. 
  4. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
  5. Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  6. Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.